מה זה ביטוח מנהלים?

ביטוח חיים שמגלם בתוכו מרכיב של חיסכון מכונה בישראל "ביטוח מנהלים", למרות שהוא ממש לא מיועד רק למנהלים. במאמר הבא נסביר מה מקור השם, איך בוחרים ביטוח מתאים, למי פונים כדי להשיג אותו ומה היתרונות לעומת פוליסות אחרות.

מאפיינים של ביטוח מנהלים

לכל סוג של ביטוח יש מאפיינים אחרים. היכרות עם המאפיינים הללו אמורה לעזור לנו לבחור את הביטוח, לחסוך בהוצאות ולהשיג את הכיסוי הרחב והמקיף ביותר. עם זאת, לפעמים דווקא מושגים טרמינולוגיים כאלה ואחרים מקשים עלינו להשוות בין סוגי הפוליסות וחברות הביטוח. כאן בדיוק מתעוררת השאלה ביטוח מנהלים מה זה וצריך לענות עליה בצורה מסודרת.

"ביטוח מנהלים" הוא שם מסחרי ולא מושג טכני או מקצועי. במילים פשוטות, מדובר על פוליסת ביטוח שמגלמת בתוכה גם מרכיב של ביטוח חיים וגם מרכיב של חיסכון. למרות השם המבלבל, ביטוח מן הסוג הזה מיועד לכל סוגי העובדים ולא רק למנהלים. 

ביטוח מנהלים מה זה בישראל לעומת במדינות אחרות

השאלה ביטוח מנהלים מה זה חוזרת על עצמה בישראל, למרות שהוא קיים בעוד מדינות אחרות ברחבי העולם. הסיבה לכך היא שפחות או יותר רק בישראל קוראים לו ככה: במקור, השם הזה נולד על מנת למתג את הביטוח בתור מוצר פרימיום וכדי לפנות לקהל יעד מאוד ספציפי. אבל כיום כבר ברור שמדובר על פוליסה של ביטוח חיים יחד עם ביטוח חיסכון, שיכולה להיות רלוונטי פחות או יותר לכל העובדים במשק.

היתרון של ביטוח מנהלים בא לידי ביטוי בכך שהוא מהווה את אחת החלופות המוכרות על ידי משרד האוצר לחיסכון פנסיוני. בגלל שבישראל חובה לחסוך לפנסיה וכיום התקנה הזו חלה גם על עצמאיים ולא רק על שכירים, רבים מחפשים אחר חלופות למסלולי החיסכון הרגילים. ביטוח המנהלים יכול להיות מהבחינה הזו פתרון מעולה, בעיקר אם יודעים כיצד לבחור אותו. 

טיפים לבחירת הביטוח המתאים

התנאי היחיד לניצול היתרונות השונים של ביטוח מנהלים הוא כמובן לבחור אותו נכון. כאן יש כמה פרמטרים שכדאי להתייחס אליהם:

א. תנאי הפוליסה – הבעיה עם ביטוח מנהלים היא שמדובר על סוג של חוזה בין המבוטח לבין חברת הביטוח. המשמעות היא שמרבית התנאים קבועים ואף לא ניתנים לשינוי במהלך תקופת הביטוח. מצד שני, זה לא אומר שלא צריך לבדוק את התנאים מראש.

ב. דמי ניהול – כל חברת ביטוח שמנהלת את פוליסת הביטוח גובה דמי ניהול. בשביל להשוות בין החברות בצורה אפקטיבית, אפשר להתייחס אל דמי הניהול ולברר מה משפיע עליהם. כמו כן, יש לזכור שאסור על פי חוק לגבות דמי ניהול שהם מעל התקרה המקסימאלית.

ג. קבלת מידע – אפשר להשוות בין המסלולים לפי תשואות ודמי ניהול הנגבים על ידי הגופים המנהלים. המידע נמצא באתר משרד האוצר, בדוחות התקופתיים ובאתרי אינטרנט שונים.

קבלו הצעה לביטוח מנהלים

שאלות תשובות

מי יכול להפקיד כספים לביטוח מנהלים?

צפה בתשובה

שני סוגי חוסכים – עצמאי ושכיר. בשני המקרים, יש להתאים את מרכיבי הביטוח להעדפות של המבוטח.

מה גובה הפנסיה שמקבלים?

צפה בתשובה

גובה התשלום שמקבלים אחרי הפרישה לפנסיה תלוי בסכום הכסף שנצבר בחיסכון עד גיל הפרישה ובחלוקתו במקדם ההמרה הקיים בפוליסה.

מי מציע ביטוחי מנהלים בישראל?

צפה בתשובה

כל מי שמבקשים לנהל ביטוח חיים בארץ חייבים לקבל רישיון מבטח בתחום ביטוח החיים.

מה ההבדל בין ביטוח מנהלים לבין פנסיה?

צפה בתשובה

הפרשה לפנסיה לא מגלמת בתוכה מרכיב של ביטוח. לעומת זאת, בביטוח מנהלים קיים מרכיב ריסק ואפשר להוסיף גם ביטוח אובדן כושר עבודה.